پژواک رامسر

آید به سوی ما باز ، هر کار زشت و زیبا!!!

پژواک رامسر

آید به سوی ما باز ، هر کار زشت و زیبا!!!

آرامش رامسر بر هم خورد/اعتراض کارشناسان میراث فرهنگی

اما بحثی که درحال‌حاضر مطرح است به ضوابط حریم مشخص شده برمی‌گردد. در یکی از بندهای حریم بناهای رامسر آمده است، ارتفاع ساخت و ساز در بلوارها تنها، با ارتفاع 5/8 متر و 40 درصد سطح اشغال زمین مجاز است.

اما حالا، مجتمع آرامش با تخطی از ضوابط تعیین شده، آرامش منطقه را برهم زده است چراکه مالک درخواست دوطبقه اضافی با سطح اشغال 90 درصدی دارد. اتفاقی که در آینده‌ای نزدیک سبب برهم خوردن فضای رامسر و منظر طبیعی آن می‌شود.

 

 

ساخت مجتمع تجاری آرامش در مقابل باغ 33 هکتاری و حریم 4 اثر تاریخی رامسر درحالی اعتراض کارشناسان میراث‌فرهنگی را برانگیخت که سازندگان این مرکز تجاری به ارتفاع 5/8 متر اکتفا نکرده،درصدد اخذ مجوز در ارتفاع 15 متری هستند.

به گزارش خبرگزاری میراث فرهنگی،درحالی با ساخت و ساز و تراکم 90 درصدی مرکز تجاری آرامش بر هم ریخت که سازندگان این برج‌ها به ارتفاع 5/8 متر قانع نیستند.

پیشنهاد ارتفاع 15 متری به میراث‌ استان مازندران و پذیرش آن‌ها سبب شده که کارشناسان ارشد میراث‌فرهنگی بیش از پیش نگران ساخت و سازهای رامسر باشند.

درحال‌حاضر شورای فنی استان مازندران با تهیه صورت‌جلسه و جمع‌آوری امضا از دو تن از کارشناسان کمیته شورای فنی استان تهران و اعضای کمیته فنی مازندران به‌دنبال صدور مجوز به سازندگان این مرکز تجاری است.

این درحالی است که ارتفاع ساخت این مرکز تجاری پیش از این مصوب شده و هر گونه تغییر و نقض حریم نیازمند مصوبه کمیته فنی میراث‌فرهنگی تهران است.

اما آن طور که شنیده می‌شود، کمیته‌فنی تهران هنوز به نتیجه‌ قطعی برای رای و نتیجه نهایی نرسیده است چراکه در جلساتی که روز چهارشنبه برگزار می‌کند رامسر تنها شهری است که شورای فنی تهران برای آن زمان کافی ندارد.

همین موضوع سبب شده که شورای فنی استان مازندران در اقدامی ناباورانه به تنظیم صورت‌جلسه‌ و جمع‌آوری امضا کارشناسان‌ بپردازد که در آن صدور مجوز و پروانه ساخت ارتفاع 15 متری مجتمع تجاری آرامش داده شده است.

«علی ماهفروزی»،یکی از اعضای شورای فنی استان مازندران است که امضایش پای صورت‌جلسه آمده است. با این‌حال این باستان‌شناس معتقد است، با ماهیت ساخت مرکز تجاری آرامش مخالف است و امضای او تنها به‌این دلیل بوده که نامه به‌ شورای فنی تهران ارسال شود نه اینکه رای و تصمیم‌گیری به شورای فنی استان واگذار شود.

این باستان‌شناس ضمن بیان این مطلب که منظر فرهنگی رامسر متعلق به دوره قاجار و اوایل پهلوی است نیازمند آنست که قوانین منظر در آن مترصد شود، تاکید کرد: دررابطه با منظر فرهنگی رامسر مخالفت خود را بارها اعلام کرده‌ام. با اینکه به‌اشتباه امضای من بر صورت‌جلسه آمده اما معتقدم که امضای من دلیل بر تایید ساخت و ساز با ارتفاع 15 متر نیست و صرفا به‌این دلیل بود که اقدامات کارشناسی در تهران با انسجام بیشتری دنبال شود.

مجتمع آرامش درمکان و حریم‌ بناهایی احداث شده که هتل بنیاد پهلوی در سال 1/5/1352 با شماره 1520 به ثبت رسیده، بلوار مقابل هتل‌های رامسر با شماره ثبتی 1521، مورخ 5/10/52 و باغ رامسر با شماره 2323 در تاریخ 19/2/1378 و ساختمان فرمانداری با شماره 3326 در تاریخ 25/12/79 درفهرست آثار ملی جای گرفته است.

این درحالی‌است که کارشناسان میراث‌فرهنگی در تاریخ 6/12/79 با بررسی حریم بناهای فوق طی نامه‌ای به شماره 1/1_ 1000876 مورخ 6/12/1380 به نهادهای مختلف ابلاغ می‌کنند.

اما بحثی که درحال‌حاضر مطرح است به ضوابط حریم مشخص شده برمی‌گردد. در یکی از بندهای حریم بناهای رامسر آمده است، ارتفاع ساخت و ساز در بلوارها تنها، با ارتفاع 5/8 متر و 40 درصد سطح اشغال زمین مجاز است.

اما حالا، مجتمع آرامش با تخطی از ضوابط تعیین شده، آرامش منطقه را برهم زده است چراکه مالک درخواست دوطبقه اضافی با سطح اشغال 90 درصدی دارد. اتفاقی که در آینده‌ای نزدیک سبب برهم خوردن فضای رامسر و منظر طبیعی آن می‌شود.

تصویری از صورت‌جلسه‌ شورای فنی استان مازندران؛ در بندهای این صورت‌جلسه ارتفاع 15 متر و سطح تراکم 90 درصدی بلامانع عنوان شده است.



نظرات 22 + ارسال نظر
مهندس عمران 1392/04/26 ساعت 07:03 ب.ظ

با سلام
جناب امیر جم
اینطور نیست که شما در مورد موقعیت ویژه رامسر دارد فکر میکنید.
چون که رامسر کوه و دریا نزدیک هستند نباید هیچ ساختمان بلند مرتبه ای ساخته بشن. با برنامه ریزی و مطالعه میشود در شهر رامسر که به قول شما موقعیت ویژه دارد بلند مرتبه سازی کرد.
برای پیشرفت اقتصادی و جذب توریست باید یه مقدار ذهن و افکار خودمون باز کنیم.

مسعود 1392/04/24 ساعت 08:30 ق.ظ

هر دم از این باغ بری میرسد تازه تر از تازه تری میرسد

با خبر هایی که این روزها می شنویم شهرداری رامسر قصد تغییر و تحول در ظاهر شهر را دارد .بعضی از این خبر ها مثل تامین بودجه برای خرید مغازه های بازار و باز گشایی مسیر پل خوشحال کننده و بعضی از خبرهای بسیار شکه کننده است . مانند تخریب نماد سیمرغ میدان شهید خلعتبری و جایگزینی با نماد دیگر.
واقعا من متوجه نمی شوم مشکل این نماد چیست
نمی خواهم بگویم اثر بی نظیری است چون نیست ولی حداقل یک ارتباط مفهومی با اسمی که بر میدان است یکی از برجسته ترین خلبان های ایرانی و نزدیکی به فرودگاه رامسر دارد غیر از آن نمادی کاملا ایرانی است سیمرغ فقط در فرهنگ ایرانی وجود دارد و هر توریست خارجی که وارد شود و این پرنده زیبا را ببیند میگوید این چه پرنده ای است؟
پرنده ای افسانه ای که در کوه دماوند یعنی رشته کوه البرز زندگی می کرد شما بلافاصله چشمتان به کوه های زیبای پشت میدان میخورد .
میدان شهید شرودی تنکابن با بالگرد کبری زیبا تر است یا میدان شهید خلعتبری با سیمرغ؟
شهر های دیگر مثل چالوس از روی این نماد تقلید کرده اند ولی ما می خواهیم تخریب کنیم؟
این میدان آنقدر زیبا هست که چشم هر بیننده ای که آن را برای اولین بار ببیند به خود خیر کند.
اگر طرح هندسی میدان مشکل دارد به صورتی که سیمرغ آسیب نرسد آن را عوض کنیم که البته شهرداری نشان داده در بهم ریختن طرح هندسی خیابان های رامسر مانند میدان انقلاب و رفیوژ اجرا شده در خیابان مطهری که بار ترافیکی را زیاد کرد بسیار خبره است.
بودجه شهرداری برای ایجاد میدان در سه راه فلسطین فقط 8 میلیون تومان است آیا اثر به زیبایی سیمرغ را می شود با 8 میلیون اجرا کرد؟
میدان امام با کاشتن چند درخت پالم نمادی است از شمال ایران؟
میدان انقلاب رامسر ( بیمارستان ) بالای 20 سال است به همین صورت با المانی بی مفهوم و حتی همان المان بدون نگهداری رها شده واقعا تنها کار مانده در رامسر نابودی زیباترین میدان رامسر و منطقه است؟
شاید این میدان فقط برای من زیبا و دوست داشتنی باشد پیشنهاد می کنم اگر برای شما هم اهمیت دارد یک نظر سنجی در سایت بگذاریم ببینیم نظر بعقیه خوانندگان چیست ؟

منجم باشی 1392/04/23 ساعت 06:28 ب.ظ

با سلام
خوب این آش هم چند تا نخودی داشت ، برای تراکم از بند پ امام جمعه استفاده شده است . وقتی در قبال مجوز ارتفاع !دستشوئی مصلی را تعهد کند بسازد ( یعنی خیر دستشوئی ساز هم در جمع خیرین آمده است با درایت سید و ملیجک دربار (...)و ... شما مگر ندید بدید هستید !؟ شما هم پرژه راه انداز ی بکن یکی پیدا میشه دست شمارو به دست کسی بزاره که کار مصلی تکمیل تر بشه

معمار و پیرزن 1392/04/23 ساعت 10:46 ق.ظ

میگویند چند صد سال پیش، در اصفهان مسجدی می ساختند. روز قبل از افتتاح مسجد، کارگرها و معماران جمع شده بودند و آخرین خرده کاری ها را انجام می دادند.

پیرزنی از آنجا رد می شد وقتی مسجد را دید به یکی از کارگران گفت: «فکر کنم یکی از مناره ها کمی کجه!»

کارگرها خندیدند. اما معمار که این حرف را شنید، سریع گفت: «چوب بیاورید! کارگر بیاورید! چوب را به مناره تکیه بدهید. فشار بدهید.»

در حالی که کارگران با چوب به مناره فشار می آوردند، معمار مدام از پیرزن می پرسید: «مادر، درست شد؟!»

مدتی طول کشید تا پیرزن گفت: «بله! درست شد! تشکر کرد و دعایی کرد و رفت.»

کارگرها حکمت این کار بیهوده و فشار دادن به مناره ای که اصلاً کج نبود را پرسیدند. معمار گفت: «اگر این پیرزن، راجع به کج بودن این مناره با دیگران صحبت می کرد و شایعه پا می گرفت، این مناره تا ابد کج می ماند و دیگر نمی توانستیم اثرات منفی این شایعه را پاک کنیم. این است که من گفتم در همین ابتدا جلوی آن را بگیرم!»

برگه و لکه 1392/04/23 ساعت 10:38 ق.ظ

متن حکایت

از کوفی عنان (دبیر کل سابق سازمان ملل و برنده صلح نوبل) پرسیدند: بهترین خاطره ی شما از دوران تحصیل چه بود؟

او جواب داد: «روزی معلم علوم ما وارد کلاس شد و برگه ی سفید رنگی را به تخته سیاه چسباند. در وسط آن لکه‌ای با جوهر سیاه نمایان بود.»

معلم از شاگردان پرسید: «بچه ها در این برگه چه می بینید؟»

همه جواب دادند: «یک لکه سیاه آقا.»

معلم با چهره ای اندیشمندانه لحظاتی در مقابل تخته کلاس راه رفت و سپس با دست خود به اطراف لکه سیاه اشاره کرد و گفت: «بچه های عزیز چرا این همه سفیدی اطراف لکه سیاه را ندیدید؟»

کوفی عنان می گوید: «از آن روز تلاش کردم اول سفیدی (خوبی‌ها، نکات مثبت، روشنایی ها و…) را بنگرم.»

رعیت 1392/04/23 ساعت 09:56 ق.ظ

با سلام
واقعا برای شما متاسفم . بجای اینکه از کارفرمای محترم پروژه تقدیر بشه فقط در حال نق زدن هستین. آقای به اصطلاح خبرنگار اگر این نحوه خبر رسانی ست واقعا برای شما متاسفم. اولا شما اول نتیجه گیری می کنی بعد خبرتو میگی. ثانیا شما اول از اهل فنش بپرس آیا این ضوابط درسته یا نه بعد تمام قد پشتش وایسا. واقعا برای شما متاسفم
در این زمانه بی های وهوی لال پرست
خوشا به حال شمای قیل و قال پرست

امیر جم 1392/04/22 ساعت 07:49 ب.ظ

با سلام
موقعیت ویژه شهر رامسر به واسطه فاصله اندک کوه و دریا بوده و با ساخت و سازهای مرتفع از دست می رود. احداث برج و نظایر این ها نه تنها امتیازی به رامسر اضافه نمی نماید ، بلکه نمای طبیعی شهر را از بین می برد. ضمن این که بنده در برخی از مراکز استان های ایران از جمله یزد هیچ ساختمان بلند مرتبه ای را در مرکز شهر ندیدم.
صرفنظر از این موضوع از اعضای فهیم و بزرگوار و خدوم شورای سوم شهر رامسر انتظار می رود در خصوص شائبه های مربوط به چگونگی صدور پروانه ساختمانی ، اخذ عوارض صدور پروانه ساختمان ، شایعات مربوط به واگذاری واحدهای تجاری به برخی افراد و ... اطلاع رسانی شفاف نمایند.

پهلوان 1392/04/22 ساعت 05:47 ب.ظ

به قـــولِ برتراند راسل
مشکل دنیا این است، که احمق ها کاملاً به خود یقین دارند، در حالیکه دانایان، سرشار از شک و تردیدند

مهدی 1392/04/22 ساعت 06:42 ق.ظ

بابا جون مادرتون بزارین این شهر سیاه بخت پیشرفت کن.

مهندس عمران 1392/04/21 ساعت 08:32 ب.ظ

با سلام
اولا باید بگم من نه کارفرما میشناسم نه تو مجتمع آرامش کار میکنم.

من فقط از طرف یک مهندس عمران جوان که تو این شهر

مشغول به کار هستم نظر خودمو میگم.

میخوام بگم ما چه بنای تاریخی مهمی داریم که واسش

حسن و حسین می زنم.بهترین ویلا بالاتر از کاخ شاه تو

رامسر ساخته شدن که قابل مقایسه نیستن.

چرا ما مخالف ساخت ساز حرفه ای از قبیل هتل ها و برج

های آسمان خراش که تو دنیا تک باشن هستیم.چرا ما

مخالف زندگی شهر نشینی مدرن تو رامسر هستیم.

چرا اکثر جوانان رامسر برای کار باید برن بیرون شهر.

چرا راه رو برای سرمایه گذرا باز نمی کنیم که بیاد تو

رامسر سرمایه گذاری سنگین انجام بده.با این افکار

قدیمی هیچ وقت باعت پیشرفت نه تنها رامسر بلکه ایران نخواهیم شد.

نقی 1392/04/21 ساعت 07:49 ب.ظ

بهرامی عزیز:نهارنخردمه

غریبه 1392/04/21 ساعت 12:59 ق.ظ

ارامش خان
قسمتهای مختلف شهر را هم دیدیم.دسته گل پلاژلیدو، بلوار بعد از شهرداری ، ساختمان میدان امام،وضعیت خیابان بالای هتل که بهترین وزیباترین خیابان شهره، وضعیت سرویسهای بهداشتی عمومی ، وضعیت پل صفا رود ، وضعیت بلوار معلم ، وضعیت خیابان کنار ساحل از بلوار معلم به پلاژ ، بازم بگم ارامش جان ؟ همون که تو گفتی کار هرکس نیست اینطور شهردار بودن.... حال اگر شما بیشتر وبهتر میدونی بگو تا ما هم ببینیم

عاشق رامسر 1392/04/21 ساعت 12:55 ق.ظ

شهردار دربرابر ساختمان دور میدون سکوت کرد اینم روش مگه زمین این و دارن میگیرن مردم ولش کن پیش خودش میگه
مالک محترم سیصد میلیون نداد که جلوشو بگیرن
اینم حل میشه الان تو جو هستید

سرباز رامسر 1392/04/21 ساعت 12:08 ق.ظ

پس امثال شیخ صفر قاسمی و اتاق فکر و ... کجاست؟! نکنه آقای قاسمی مثه همیشه فقط میخوان حرف بزنن.شهردار چرا جلوی این کارو نمیگیره؟

دوستدار 1392/04/20 ساعت 11:57 ب.ظ

باسلام وعرض خداقوت
جناب آقای بهرامی همیشه ثابت قدم ومحکم باشید رامسربه امثال شما جوانان که سرمایه های جامعه هستید نیازمنداست....یاحق

آرامش 1392/04/20 ساعت 11:25 ب.ظ

غریبه عزیزم.آقا تو فضا نیست.برو قسمنهای مختلف شهرداریو ببین.
کار هر کس نیست خرمن کوفتن ،گاو نر میخواهدو مرد کهن.ضمنا نگران نباش همش همینه به امید آینده ای بهتر

شهروندان رامسری 1392/04/20 ساعت 08:24 ب.ظ

خبرنگارترسو ومحافظه کارنمی خواهیم. تخلفات انتخابات شورای شهرراانعکاس دهید. اینها منصبین مردمند نه منتخبن.ازخریدن رای مردم گرفته ناتحت فشارگذاشتن فرمانداروحضورکاندیداهادرسرصندوق هاو...

شهروندان رامسری 1392/04/20 ساعت 08:07 ب.ظ

آقای بهرامی :شماودیگرخبرنگاران رامسری انسانهای محافظه کاروترسویی هستید که چشماهایتان رابه تخلفات باصطلاح منتخبین مردم درشورای شهربستیید وجایی انعکاس ندادید. این افردبا هزارویک جورتخلف انتخاباتی ازمردم رای گرفتند وشما هیچکدامشان راندید.ازرای خریدن گرفته تا نفوذاصلاح طلبان وتحت فشارگذاشتن فرماندار شهر.
به فرماندارهم بگویید این رسم امانتداری نیست.

من نیز ترسو تر از شما کسی را سراغ ندارم
نمی توان بدون اسناد معتبر و با توهم کسی را متهم کرد
در ضمن اگر شهامت داشتی و خود را رامسری می دانستی به ترغیب دیگران با اسامی مجهول الهویه در سایت های خبری نمی پرداختی
در ضمن حدیث مولا علی (ع) است که می فرماید آنچیزی که برای خود نمی پسندی برای دیگران مپسند
آرزوی موفقیت برای شما

غریبه 1392/04/20 ساعت 08:05 ب.ظ

حالا هی بگید شهردار بومی ،شهرداربومی،شهردار بومی ، اصلا چه نیازی به جمع کردن طومار یا نامه یا صدور بیانیه و امثالهم هست.کار بر خلاف ضوابط شهرسازی تدوین شده در شهر هست .ووظیفه شهردار ایجاب میکنه که دستور توقف کار را بده تمام.مگر اینکه شهردار بومیشما خدای ناکرده................ بله ، به قول خودشان :به عمل کار بر اید به سخندانی نیست

مهدی 1392/04/20 ساعت 06:42 ب.ظ

درخواست برای حفظ حریم تاریخی رامسر
ماامضاکنندگان بیانیه زیرضمن احترام به مقام ومنزلت کارآفرینان خواستارتوجه جدی به هویت تاریخی وفرهنگی شهررامسرهستیم وفارغ از همه رنگبندیها وتعارفات مرسوم سیاسی نگران توجه جدی مسولان محلی؛منطقه ای وملی به بافت تاریخی رامسرهستیم .ماامضاکنندگان این متن خواستارتوقف هرچه سریعتر فرآیند اعطای مجوز2طبقه اضافه تر وتراکم 90درصدی به "مجتمع تجاری آرامش "برای حفظ آرامش بصری وهویت تاریخی رامسرورعایت حریم آثارملی بشماره های 1520و2323و1521و3326هستیم ومیخواهیم که حریم میراث فرهنگی رامسرحفظ شود.موافقان بااین درخواست لطفاضمن امضای این متن به سایرین اطلاع رسانی کنند.

مهدی 1392/04/20 ساعت 05:53 ب.ظ

عاجزانه خواهش میکنم باراه انداختن یک کمپین جلوی این فاجعه بصری وفرهنگی رابگیرید نبایدبه بهانه حمایت ازسرمایه گذارشهرفروشی کرد ومیراث تاریخی یک منطقه رابه چوب حراج گرفت اگراین سنت سیئه مرسوم شود دیگرچیزی ازهویت تاریخی رامسرباقی نمی ماند باید همین امروز جلوی این موضو.ع راگرفت اتفاقی که درمورد برج جهان نمای اصفهان افتاد وپیمانکاررامجاب به کاستن ازارتفاع برج کرد نشان دهنده این مساله است که اگردررامسرهم اصحاب جراید وافکارعمومی سازمانهای مردم نهاد وتمام آنان که دغدغه توسعه این شهررادارند با هم یک کمپین هماهنگ برای احقاق حقوق قانونی شان راه بیاندازند دیگرکسی جرات "شکستن حریم شهر "وبرهم زدن "آرامش مردم" با2طبقه اضافه تر وتراکم بیش از 2برابررانخواهدداشت.

با سلام
شما خود به عنوان یک دلسوز رامسری پیشگام شوید
یا علی

فرزند رامسر 1392/04/20 ساعت 05:14 ب.ظ

واقعا از حاج نصرت کوزه گربعید بود تن به چنین کاری بده تازه فهمیدیم میراث فرهنگی فقط مال ما فقیر بیچاره هاست

امکان ثبت نظر جدید برای این مطلب وجود ندارد.