تالش84

شماره 84 ماهنامه تالش منتشر شد

ماهنامه تالش 64

شماره 64 ماهنامه تالش منتشر شد

63

شماره ۶۳ ماهنامه تالش منتشر شد

ماهنامه 63

شماره 63 ماهنامه تالش عصر فردا یکشنبه29 دی ماه 1392 منتشر می شود.

این شماره از نشریه را می توانید از نمایندگی های نشریه تهیه کنید.

انتشار ویژه اسالم

ویژه اسالم منتشر شد

برای کسب اطلاعات بیشتر به وبلاگ ماهنامه تالش سربزنید

www.mahnametalesh.blogfa.com


یادبود استاد خانی

یادبود استاد خانی برگزار می شود

به مناسبت چهلمین روز درگذشت استاد قسمت خانی مراسم یادبود آن هنرمند فقید در مجتمع خاتم الانبیاء اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی گیلان برگزار می شود. این مراسم با حضور هنرمندان و اساتید موسیقی کشور، اهل قلم و تالش دوستان برگزار خواهد شد.

زمان: جمعه 13دی ماه 1392  از ساعت 9 تا 12 ظهر

مکان: مجتمع خاتم الانبیاء :::::  رشت ـ شهرداری ـ 100 متر به طرف خیابان سعدی

ماهنامه تالش 62


منتشر شد

شماره 62 ماهنامه تالش

شماره 62 ماهنامه تالش منتشر شد. این نشریه که شماره دی ماه ماهنامه تالش  است،عصر امروز پنجشنبه 28.9.92 در نمایندگی های غرب گیلان منتشر شد. شما می توانید این شماره از نشریه تالش را از نمایندگی های ماهنامه تالش تهیه کنید.


یک مستند جدید درباره تالش

آجور تا بَند



نبی

آجور تا بَند نام فیلم مستندی ست که به تازگی در یک دی وی دی وارد بازار شده است .تهیه کننده و کارگردان این مستند نبی الله شعبانی و تصویر بردار آن نادر حسنپورمی باشد .

موضوع مستند آجورتابند پژوهشی ست در زندگی شغلی یک دامدار کوه نشین تالش که نبی شعبانی  به اتفاق نادر حسنپور با نگاهی مردم نگارانه، آن خانواده را در طول یکسال همراهی کرده و در کوچ های موسمی بین ییلاق و قشلاق، کارو تلاششان را  در چرخه ی سرشار از رنج و امید معیشت، به تصویر کشیده است.

نبی الله  شعبانی که خود دبیر ادبیات است و محقق فرهنگ مردم زادبوم خود ، پیش از این مستند دیگری با نام ” قشنگه تالش ” را منتشر نموده بود که با استقبال چشمگیر مخاطبان این گونه آثار قرار گرفت .

منبع :   www.taleshen.ir

 

دیدار با استاد بیداری

دیدار با استاد صالح بیداری چروده

عصر امروز پنجشنبه 7/9/92 به همراه جمعی از اهل قلم و هنر تالش به دیدار استاد صالح بیداری چروده رفتم. در این جمع افراد زیر حضور داشتند:علی عبدلی ،مسعود شهبازلی ، شهرام آزموده، آرمین فریدی ، فرشید مرتضوی ،بهرام آحمدی ، مومن منفرد ، ولی قنبرزاده  و پسر کوچکشان محمدحسین قنبرزاده، امیرشکرگزار ، سهراب ظهیری ، ؟ دولت دوست ، حامد صفرنیا، محمودفالیزکار و در روستای چروده نیز یکی از همسایگان استاد یعنی آقای صمد نظری چروده همراه ما به منزل ایشان آمدند.
در این دیدار که در ییلاق چروده از ییلاقات تالشدولاب صورت گرفت ، استاد بیداری از دیدن دوستان بسیار شادمان شدند و فراوان سپاسگزاری کردند. او بارها گفت: از این که من را به یاد آوردید و پیش من آمدید بسیار خوشحال هستم. خداوند به داد همه تان برسد و ...
او که در شناسنامه اش متولد 1302 است به همراه همسرش در خانه ای قدیمی با پوشش لته ای در ییلاق چروده زندگی می کند. او از وضع نابسامان خانه اش و این که چکه های فراوانی در روزهای بارانی از سقف خانه اش می ریزد گلایه می کرد و از جمع درخواست نمود که کمک کنند تا زمستان را زیر چکه های باران نباشد.
در این دیدار حدود یکی و نیم ساعته استاد بیداری برای جمع ابتدا یک نوروزنامه قدیمی که اسامی امامان در آن بود را خواندند. سپس از همسرشان خواستند تا تنبوره اش را برایش بیاورد. سپس با تنبوره نوازی خودش قطعه کوتاهی به زبان فارسی و سپس قطعه ای دیگر به زبان تالشی برای ما اجرا کرد.
بعد از او آرمین فریدی هنرمند جوان تالش تنبوره نوازی کردند و سهراب ظهیری نیز برای جمع چند اجرای تالشی انجام داد. بعد از او آقای مسعود شهبازلی نیز شعرخوانی کردند. محمد حسین قنبرزاده نیز لحظاتی به همراه تنبوره آقای فریدی قطعه ای تالشی با صدای کودکانه اش خواند.
با عنایت به وضع نابسامان منزل استاد بیداری آقای قنبرزاده از همان جا با فرماندار رضوانشهر تماس تلفنی برقرار نمودند و وضع منزل شان را به اطلاع ایشان رساندند. آقای فرماندار نیز اعلام نمودند شنبه برای دیدن شان به آن جا خواهند رفت تا بتوانند در جهت مرمت منزل شان کمک کنند که امیدوارم هر چه زودتر مشکل منزل شان رفع شود.
لازم به ذکر است که ییلاق چروده حدود سی کیلومتر از پونل فاصله دارد که از این مقدار راه 25 کیلومتر آسفالته است و مابقی خاکی می باشد. برای رفتن با چروده باید از پونل به طرف ییلاقات تالشدولاب رفت و در کنار سه راه ارده به سوی چروده و اَندَل رفت و بعد از رد شدن از اندل به چروده رسید.
نکته قابل ذکر دیگر این که اگر از دست کسی کاری برای حل مشکل خانه استاد بیداری و یا درمان مشکل بینایی شان کاری بر می آید خواهشمندم کوتاهی نکند.

چند عکس زیر حاصل دیدار امروز با استاد بیداری است.


سه راه چروده. --- از دور سه راه اردَه دیده می شود که به تازگی آسفالت شده است



نمایی که قسمتی از روستای چَروَدی (چروده)



یکی از خانه های زیبای چروده



لحظه ورود به خانه ای که استاد بیداری در آن زندگی می کند


دیدار با استاد صالح بیداری چروده


استاد صالح بیداری



نمایی دیگر



استاد بیداری و همسرشان و تعدادی از اعضای جمع- از راست : مسعود شهبازلی ـ استاد بیداری ـ همسر استاد بیداری ـ شهرام آزموده ـ علی عبدلی - محمود فالیزکار



یک عکس جمعی


ریزش آب از سقف خانه استاد و نشان رنگ و روی دیوار

ماهنامه 61

شماره 61 ماهنامه تالش منتشر شد



منبع: www.mahnametalesh.blogfa.com