پژواک رامسر

آید به سوی ما باز ، هر کار زشت و زیبا!!!

پژواک رامسر

آید به سوی ما باز ، هر کار زشت و زیبا!!!

نقش محوری اتاق فکر در راهبرد مدیریت شوراها کجاست؟

نقش محوری اتاق فکر در راهبرد مدیریت شوراها کجاست؟


خرد بهتر از هرچه ایزد بداد  

ستایش خرد را به از راه داد

تقی قاسم شریفی / باسلام ودرود بی پایان به مردم حماسه سازایران زمین،آفرین به شعور و باورتان که برای بدخواهان ومعاندان ایران ناامیدی خلق نموده ایدوهمچنین تبریک وتهنیت به دوستانی که منتخب مردم شده اندوعزیزانی  که درتشکیل حماسه نقش آفرینی نموده اند.

   

درطی ایام انتخابات جمع کثیری ازکاندیداهای انتخاباتی وعده اتاق فکر به مردم می دادند،اساساًاتاق فکر چیست ومعیارانتخاب اعضای اتاق فکرکدام است؟وآیا تا به امروزتصمیم گیرندگان وتصمیم سازان شوراها توانسته اند اتاق فکرایجاد نمایندویاصرفآ درحد واندازه یک شعار باقی خواهد ماند؟

یکی ازچالش های بنیادی درحوزه پارلمانهای شهری درگیر شدن تصمیم گیرندگان شهری درمشکلات مدیریتی و مسائل پیرامونی آنها مانند کمبود وقت ورسیدگی به مشکلات شورا وشهرداری ها و به تبع آن پاسخگو بودن به ارباب رجوعها می باشدعمده این موانع موجب آن شده است که اعضا فرصت مناسبی برای تفکروتامل درمورد موضوع و موضع خاصی نداشته باشند.

برای عبورازچنین بحرانی نیاز می باشدکه اتاق فکری از نفرات خبره صاحب نظرایجاد گردد که براساس روش‌های جمع اندیشی و بهره‌گیری حداکثری ازخرد جمعی وشبکه مشاوران تخصصی به ارائه راه حل‌های خلاقانه برای حل ریشه‌ای مشکلات شهرداری ها وتدوین سیاست‌ها وبرنامه‌های کلان  شهرباشند.

اتاق فکرپژوهشگاه فکری اهل فن برای حل مسائل است،که با مطالعات وتفحص های کاربردی می توان دراین اتاق ایده های بالقوه تولید شده رابه برنامه های اجرایی-راهبردی تبدیل نمود.

نقش خطیر اتاق فکردرشوراها می تواند ایجاد اندیشه وفکردرجهت اصلاح و تحقق اثربخش اهداف شورا-ایجاد زمینه و بستر مناسب در گسترش اندیشه، فکر، نوآوری وخلاقیت -کاهش هزینه‌ها واستفاده بهینه ازمنابع دراختیار شهرداری وارتقاء بهره‌وری کلیه عوامل ازطریق تولیدفکرواندیشه-گسترش مطالعات وپژوهش درزمینه چالش‌های پیشرو-فراهم آوردن زمنیه کارگروهی -ایجاد بستری مناسب برای ذخیره کردن وبهره‌گیری ازتجربیات مدیریتی نخبگان -زمینه‌سازی برای تحولات اساسی درعرصه‌های مدیریت وبرنامه‌ریزی-تزریق ایده‌ها واندیشه‌های نوبه شهرداری- افزایش تعامل و همگرایی بین اعضا شورا-ارائه طرح‌های پیشنهادی جهت حل ریشه‌ای مسائل عمومی-کارایی بیشتر نسبت به راهکارهای فردی براساس جمع اندیشی-آسیب شناسی وتحلیل وضعیت موجودشوراوارائه راهکارهای برون رفت ازچالش‌ها با مشارکت نخبگان جامعه باشد.که با نگاه همگی مزیتهای مذکور براساس توسعه و تعالی شهر برنامه ریزی شده است .

اماچراتا به امروز جمله زیبای اتاق فکر فقط درروی کاغذ واذهان باقی مانده ودرعالم واقع محقق نشده است؟

به گمان دلیل مهم واساسی برای عدم تشکیل چنین اتاقی، باورنداشتن است.جمله،‹تشکیل اتاق فکر›می تواندشعارزیبایی درزمان انتخابات باشدوهمچنین اکثرکاندیدا هم به این امر هم واقف هستندکه باید برای هدایت مدیریت شهری ازنخبگان و فرهیختگان شهراستفاده لازم رابرد اماپس ازمنتخب شدنشان بارای مردم ،ابتدابرای فضا سازی علاقه شدیدی به تشکیل چنین اتاقی دارنداما بعد ازمدت قلیلی متوجه می شوند چنین تشکیلاتی با موضعشان برای پیشبرد اهداف شخصی خود منافات دارد.

اینجاست که خود معنا پیدامی نماید وبرمنافع جمع ارجحیت داده می شود البته این کم لطفی است،گاهآ اتاقی هم تشکیل میگردداما عموما افرادی می توانندکلید ورود به این اتاق را داشته باشند که ازوام دهندگان انتخاباتی بوده وازمستعدان شهری محسوب نمی شوند.دراین اتاق بدلیل پرداختن به مسائل حاشیه ای هیچگاه تصمیم مناسبی برای شهر لحاظ نشده است.

درحال حاضر قسمت عمده مصوبات شوراها براساس مشکلات مردم بنانهاده شده است این یعنی خلاقیتی و نوآوری درکارشورا نیست .

مردم میگویندوشورایان هم تصمیم میگرند.مصوباتی که می توان بااتخاذ یک تصمیم درست،درخود شهرداری  به راحتی  انجام دادتا ولی نعمتان به شورارجوع ننمایند،این یعنی هنوز فاصله کاری بین این دو ارکان خوب تعریف نشده و همیشه شورا در گذرتجربه است،نبود ارتباط مناسب بین خوداعضا شوراوغیرهمدل بودن شوراموجب دوگانگی مابین اعقاید خودشان شده واین امر باعث می شود تا بنیادی ترین اتاق فکرواندیشه  شورا دچارتزلزل فکری شود وکارائی بهینه خودرا از دست بدهد.

اما چه تدبیری باید اتخاذشود تا اتاق فکر به معنای واقعی ایجادگردد؟

اتاق فکر قبل ازهرموضوعی اتاق مدیریت انواع افکار است اگرخوب بتوانیم این افکارراساماندهی کنیم می توانیم پتانسیل عظیم فکری ایجاد نماییم تا خود و به پیروآن جامعه را از این افکار مستفیض سازیم. یک فکر خوب از جانب کسی که صاحب تفکر است می تواند جهانی رامتحول سازد.

عضوی  ازشورا که می گوید اتاق فکر مرجعی ندارد فکرش محدود است باید با او صحبت شود و اورا ترغیب به تشکیل چنین اتاقی نمود،مطمئن باشید که برای درو کردن یک عمل موفق باید یک عقیده کاشت .

اتاق فکر باید به نحوی طراحی گرددکه اعضا اتاق واردحزب بازیهای مرسوم نشوند،زیرااینگونه مسائل انرژی راازذهن متفکرمی گیرد واتاق را ازهدف اصلی خوددورمینمایند.اتاق فکرمی تواند تاحدودی راهبرد سیاسی تولید نماید اما نباید سیاستگذاری کند.

معیار انتخاب اعضای اتاق باید براساس هرشاخه ای ازمسائل جامعه وکارگروه فکری همان شاخه باشدازافرادی استفاده گرددکه روند زندگیشان نشان داده است که انسان مترقی درمسائل شهری بوده اند.نقشه راه نیزتوسط همین عزیزان ترسیم وبراساس آن چشم اندازچندساله موفقیت مشخص گردد.

دقت شود که برای هماهنگی بین شاخه ها باید فردی انتخاب شود که مردمی ترین چهره باشدوازطرف شورا در تمامی جلسات حضورپیدا نماید وبه عنوان امین این اتاق راهدایت نماید دراین اتاق نباید نه رئیسی باشدو نه مرئوسی، اعضا اتاق باید بدانند که برای ارائه ایده واندیشه نو وارداین اتاق می شوندومعیاروملاک تصمیم برای ورودنخبگان به این اتاق نباید فرد شوراباشد باید تمام اعضاتصمیم بگیرند زیراممکن است نخبه ایی توانمند باشدوبتواند با توانمندی خودبه شهراعتبارببخشد ،امافردی درشورابا اوخصومت شخصی داشته وبه همین دلیل جامعه متضررمی گردد.بایددرمقابل اینگونه آسیبها مقاومت نمود تا این اتاق برای شهر شکل گیرد واز فواید آن مردم بهره مندشوندو بایدپایگاه داده فکری ایجادگردد تا هرفردی براساس سلایق خود ایده وخلاقیت های فکری خودرا مطرح نماید،دراین اتاق افکار فردگفته می شوداما نباید کسی به افکار دیگری نقدنماید،درپایان با افکار ایجاد شده این شوراییان هستند که می توانند براساس مواضع دینی وشرعی ما تصمیم گیری کرده وبراساس آن طرح و برنامه ها وراهبردها را اعمال نمایندو ماحصل این افکار رابرای پیشبرد اهداف شهرداری دردستورکارقرار دهند.مطالبم را با جملات گهربار و ملکوتی امام  علی (علیه السلام )به پایان می رسانم که می فرمایند.

 »با مردان آزموده و صاحب تجربه هم نشین باش و مشورت کن چه اینان متاع پر ارج تجربیات خود را به گران ترین بها یعنی فدا نمودن عمر خود تهیه کرده اند و توآن متاع گران قیمت را با ارزانترین قیمت یعنی صرف چند دقیقه وقت بدست می آوری». غررالحکم صفحه 580

نظرات 5 + ارسال نظر
دوتن 1392/04/11 ساعت 10:33 ق.ظ

چرا پیشنهاد منو به دکی انتقال ندادی؟

راااازز 1392/04/10 ساعت 09:33 ق.ظ

سلام
اگه یه روزی افکار شما به مرحله اجرا برسه ایران گلستان می شه
به امید اون روز
با دولت تدبیر و امید

فکور 1392/04/08 ساعت 07:53 ب.ظ

من فکر می کنم که فکر کردن بهتر از فکر نکردن است و فکر می کنم که اگر فکر نکنم اونوقت چکار کنم ؟ باز فکر کردن بهتر از فکر نکردن است و من فکر نمی کنم که کسی فکرش را بکند که نخواهد فکر کند !حتماً این آدما فکر ندارند که همچین فکری می کنند .حالا شما حساب کن که یک اتاقی داشته باشی پر از فکر ، خیلی بهتر از این است که اتاقت خالی از فکر باشد ! اتاق خالی را تنها می توانی به مسافر اجاره دهی که پولش زود تمام می شود یا اینکه برای خودت نگه داری و فکرهای بد بد بکنی و یکی رو بیاری و با دوستان و ... آره دیگه ! اونوقت گشت ارشاد بیاد و دستگیرت کنه اینجوری خوبه ؟ پس بهتره که یک اتاق فکر تشکیل بدی خیال خودت رو راحت کنی ! دوستان ناباب هم وسوسه ات نمی کنند !
پس نتیجه می گیریم که اگر هرچندتا اتاق داشته باشیم باید توش فکر بریزیم برای روز مبادا بدرد می خوره ... از طرفی در این کسادی فکر ، بازار خوبی هم داره و می تونی افکار خودت را بفروشی و پول دربیاری مثل همین پوزخند نابکار که پول خوبی در میاره

امید 1392/04/08 ساعت 09:35 ق.ظ

این مقاله 4 سال دیگه هم همینه کیه که اجراش کنه؟
طرح طرحی خوبیه اما مجریش پیدا نیست

دلتنگ 1392/04/08 ساعت 06:22 ق.ظ

البته برای فردی با اندیشه شماوجود اطاق فکری با این سبک وسیاق کاملا بجا ومفید است .وبرای افرادی چون نگارنده مطلب جای بسی خوشحالی که با وجود ان اطاق فکر مد نظر شما در زمان اندیشیدنتان اسباب زحمت نمیشوید

امکان ثبت نظر جدید برای این مطلب وجود ندارد.