پژواک رامسر

آید به سوی ما باز ، هر کار زشت و زیبا!!!

پژواک رامسر

آید به سوی ما باز ، هر کار زشت و زیبا!!!

اهمیت شوراهای اسلامی شهر و روستا

مرتضی عباسپور ،نامزد شورای اسلامی کتالم ساداتشهر/دخالت جناح بندیها و انگیزه های حزبی و گروهی و شخصی و طایفگی در این وظیفه ی مهم، زهر مهلکی است که شوراها را از کار می اندازد و آن را کم سود و گاه، زیانبخش می سازد. این تاکیدات اهمیت نقش شوراها را دو چندان می کند و بی تردید اهتمام به این نکات مهم سبب می شود منتخبین مردم در شوراها درک صحیحی از فرآیند مشارکت در اداره کشور بدست آورند.


در نظام جمهوری اسلامی - که ثمره انقلاب اسلامی است - شوراها دارای جایگاه خاصی هستند چنانکه در قانون اساسی علاوه براصل ششم که در آن به موازات توضیح در نحوه انتخاب رئیس جمهور و نمایندگان مجلس شورای اسلامی، از انتخاب اعضای شوراهای اسلامی هم یاد شده و در اصول متعددی به تبیین جایگاه شوراها پرداخته است. نقش شوراهای اسلامی در اداره جامعه بر شهروندان پوشیده نیست و ورود اهل فضل و دانش و متخصص و کارآمد در شوراهای اسلامی شهرو روستا برای خدمت به مردم اهمیت فراوان دارد. بنابراین کسانی که می خواهند وارد شوراهای اسلامی شوند، علاوه بر داشتن شرایط عضویت در شوراها باید به قوانین و مقررات اداره شهر و روستا آشنا بوده و بتوانندوظایف خو درا به درستی انجام دهند.

 در اصل یکصدم قانون اساسی آمده است: برای پیشبرد سریع برنامه های اجتماعی،اقتصادی،عمرانی،بهداشتی،فرهنگی آموزشی و سایر امور رفاهی از طریق همکاری مردم با توجه به مقتضیات محلی اداره امور هر روستا،بخش،شهر،شهرستان یا استان با نظارت، شورایی به نام شورای ده،بخش،شهر،شهرستان یا استان صورت می گیرد که اعضای آن را مردم همان محل انتخاب می کنند. در اصل صدو یکم قانون اساسی نیز آمده است: به منظور جلوگیری از تبعیض و جلب همکاری در تهیه برنامه های عمرانی و رفاهی استانها و نظارت بر اجرای هماهنگ آنها، شورای عالی استانها مرکب از نمایندگان شوراهای استانها تشکیل می شود. خداوند متعال شورا و مشورت را از ویژگی های مومنان برمی شمارد و عمل به شورا و مشورت را برای مومنان عملی واجب می داند. دلیل این وجوب یکی سیاق آیه مذکور و امرهم شورا بینهم و دیگری ضرورت اتصاف مومنان به آن است.

 اعضای شوراهای شهر و روستا مردم عادی اند که تصمیم می گیرند تا در سرنوشت محل زیست خود تاثیر بگذارند. این امر، اهمیت شوراها را دو چندان می کند چون از این طریق مردم عادی می توانند وارد سازوکار تصمیم گیری شوند و از این رهگذر با مشکلات، مسئولین آشنا شوند که این مسئله سبب می شود مردم درک صحیحی از دشواری های فرآیند اداره کشور به دست آورند. شرایط انتخاب کنندگان و انتخاب شوندگان و حدود وظایف و اختیارات و نحوه انتخاب و نظارت شوراهای مذکور و سلسله مراتب آنها را که باید با رعایت اصول وحدت ملی و تمامیت ارضی نظام جمهوری اسلامی و تابعیت حکومت مرکزی باشد، قانون معین می کند.» در این اصل به نقش مردم در جایگاه انتخاب شونده و انتخاب کننده در امر شوراها برای تسریع برنامه های اجتماعی، اقتصادی و عمرانی تاکید شده است.

همان طور که این اصل از قانون اساسی می گوید طبیعی است که خارج شدن تصمیم گیری در مورد شهرها، روستاها و محلات از حالت کلان به خرد بسیار موثر تر خواهد بود چون تصمیم گیران کلان احاطه کاملی بر مشکلات تمام شهرها و روستاها ندارند که این امر می تواند منجر به اتخاذ تصمیمات بعضا نادرست و غیر منطبق با شرایط محیط شود، بنابراین اگر تصمیم گیری در خصوص شهر، روستا و محلات به اهالی آنها سپرده شود فرآیند تصمیم گیری و اجرای آن با دقت و سرعت بیشتری انجام خواهد شد.

رهبر معظم انقلاب در فرازی از پیامشان به مناسبت شروع سومین دوره فعالیت شوراها براین نکته تاکید کردند که؛ بنیاد این نهاد اجتماعی بر حل عملگرایانه ی مشکلات عینی و مشخص مردم در شهر و روستا است و هدف آن راحت تر و اخلاقی تر کردن زندگی شهروندی است.

 ایشان تصریح کردند، توفیق شوراها در دستیابی به این هدف، سرمایه ی ارزشمند «اعتماد عمومی» را افزایش می بخشد و زمینه ساز حضور پرنشاط مردم در همه ی عرصه های پیشرفت و توسعه ی کشور می شود. رهبر معظم انقلاب، افزودند که یک شرط اساسی آن است که انگیزه های جناحی و حزبی، این شوراها را عرصه ی تاخت و تاز خود نکند و آن را از کار اصلی خود باز ندارد. این شرط، به ویژه در گزینش شهرداران و دهیاران، اهمیت می یابد. ملاک این گزینش، باید امانت و دینداری، کفایت و کارآمدی، نجابت و حسن سلوک با مردم باشد.

دخالت جناح بندیها و انگیزه های حزبی و گروهی و شخصی و طایفگی در این وظیفه ی مهم، زهر مهلکی است که شوراها را از کار می اندازد و آن را کم سود و گاه، زیانبخش می سازد. این تاکیدات اهمیت نقش شوراها را دو چندان می کند و بی تردید اهتمام به این نکات مهم سبب می شود منتخبین مردم در شوراها درک صحیحی از فرآیند مشارکت در اداره کشور بدست آورند. انشاالله شما مردم نجیب و فهیم این خطه (کتالم و سادات شهر) با حضور پرشور در 24 خرداد در پای صندوقهای رای با انتخاب افراد اصلح، دلسوز، کارآمد و با انگیزه بتوانیم شهری آباد و در خور شایسته  شهروندان داشته باشیم. انشالله.

مرتضی عباسپور

29/02/1392

 

 

نظرات 8 + ارسال نظر
....... 1392/03/02 ساعت 02:20 ق.ظ

ممنون از دوستان که خوب نوازش دادین جناب عباسپورو!!
"تخصص می خواهد و تعهد هردو در کنار هم"
اول برید برنامه هاشونو گوش بدین بعد اظهار فضل کنید
که باید روابط عمومی داشته باشه و چه
یعنی دوستان عزیزی که الان تشریف دارن در رده های مختلف این شهر همه چی تمامند؟ بلدند دو کلمه حرف بزنن؟؟
اصلا صدتا کلمه حرف بزنه و به یکی اش عمل نکنه خوبه؟؟
روابط عمومی باید باشه ، حالا بر چه اساس می گید ایشون روابط عمومی ندارن؟ هرکی داد بزنه و شعار بده روابط عمومی داره؟

"هرکی درد مردم رو بفهمه و درک کنه خوب هم بلده با این مردم ارتباط بگیره درد این مردمو داشته باشه
نه اینکه تا خرخره تو بی دردی غلط بزنه و بعد بیاد کلاسیک حرف بزنه جنتلمن بشه ناجی بشه"

الان مشکل شورای شهر فقط شده روابط عمومی کسی که میان
حالا یک یاز دوستان بسطش دادن و. وارد حوزه ی روابط خصوصی هم شدن که بعید میدونم آقای عباسپور
اهل این حوزه باشن !!و روابط خصوصی ای اون پشت پشتها یا جلو جلوها داشته باشن

دلتنگ 1392/03/01 ساعت 03:19 ب.ظ

اقا مرتضی سلام
اغاز وارد شدن به فعالیتهای مردمی که دران مواجهه با ارای متفافت مردم درزمینه کار ورفتار شما اجتناب ناپذیر خواهد بود، داشتن سعه صدر و روحیه اتقاد پذیری است که شما در این برخورد اولیه که شاید اولین رویکرد انتقاد امیز رسانه ای بود موفق جلوه کردید زیرا بدون هرگونه عصبانیت پاسخ بنده را دادید که شایسته تقدیر است.اما دوست عزیز تا مردم ندانند که شما برای اینده مدیریت شهر چه برنانه هایی دارد چگونه میتوانند در خصوص شما تصمیم بگیرند؟لذا در این فرصت باقیمانده ضمن بررسی عملکرد شوراهای قبلی و بدست اوردن نقاط ضعف وقوت انان ،حتما برنامه خود را که شامل رفع نقاط ضعف و تقویت نقاط مثبت پیشینیان است را ارائه نمایید.

جیگرم 1392/02/31 ساعت 11:14 ب.ظ

آقای مرتضی خان شما باید علاوه بر روابط عمومی روابط خصوصی هم داشته باشید همه چیز را که نمی توان عمومی حل کرد گاهی هم باید بروی اون پشت عزیز دل برادر ... جیگر ...

مرتضی 1392/02/31 ساعت 02:59 ب.ظ

شهروند دلتنگ سلام
خیلی ممنون هستم نظر هر فرد محترم است نوشتید از خود چیزی ندارید و نحوه تعامل با شهرداربا سایراعضای شورا بگویید و روابط عمومی شما ضعیف میباشد احساس میکنم:
از نزدیک بنده را نشناسی اگه بنده را می خواهی بیشتر بشناسی از همکارانم بیشتر تحقیق کن اگر ما در هر کاری تعامل نداشته باشیم وبا افراط تفریط پیش برویم به هیچ عنوان نمی توانیم موفق باشیم انسان باید در جامعه و زندگی اعتدال داشته باشد ما باید سلیقه شخصی را کنار بگذاریم ان چیزی که قانون میگوید و راهکاری که قانون مشخص میکند جزء برنامه کاریمان باشد اگر بنده 50صفحه برنامه بدهم زمان اجراءتوان انرا نداشته باشم جزءشعار چیز دیگری نمیباشد
مردم امروز اینقدر این شعارها را شنیده اند از کسی دیگر قبول نیمکنند بیست و نه مورد از وظایف کلی شورا اسلامی شهر میباشد در اجرای ان باید مشخص شود که بنده توان انرا دارم یا نه.در رابطه با روابط عمومی سوال کردید. بنده باهمه افراد روابط عمومی دارم گمان نمیکنم روابط در بین مردم ضعیف باشد .
با تشکر از انتقاد شما

دلتنگ 1392/02/30 ساعت 08:19 ب.ظ

باسلام
اقای عباسپور ،در هر صورت حضور در عرصه مدیریت شهر و در معرض انتخاب قرار گرفتن بسیار شجاعت میخواهد که شما داشتید .ولی باید بدانید که این تازه گام نخست است وداشتن دانش و تجربه ،روابط عمومی خوب و توانایی ایجاد ارتباط با شهروندان برای شنیدن سخنانشان و اینکه بتوانی ان درخواستها را طی رایزنی با شهردار به کرسی بنشانی گامهای بعدی ومهم است.متنی که نوشتید بسیار خوب بود که کپی خوبی بود اما خود دلیل بر این است که از خود چیزی ندارید .لازم است بجای حرفهایی که اینروزها در هر رسانه به وفور زده میشود از برنامه های خود و نحوه تعامل با شهردار و سایر اعضا شورا بگویید.شناخت بنده از شما تا این لحظه فردی با توانایی بسیار کم وروابط عمومی بسیار ضعیف است که حضورتان در شورا باعث به تنش کشیدن ان شده وباید هرروز دنبال جمع کردن دعواهای شما با اعضای شورا و شهردار باشیم.البته این نظر من تاکنون است که اعلام برنامه های شما میتواند انرا تغییر دهد.

احسان 1392/02/29 ساعت 11:39 ب.ظ

انشالله در شورا راه پیدا نمودید مثل افراد قبلی شورا حذف نشوید و دنبال مال و اموال جمع کردن خود نباشید

اثیرالدین اخسیکتی 1392/02/29 ساعت 11:23 ب.ظ

درود و دو صد درود بر تو ای مرتضی
که متنی به این دلکشی گفته ای
به تو رأی میدم من از جان و دل
که تا داخل شورا شوی ای برر
همی گفته باشم که این درد دل
بماند به پیشت همیشه نهان
دگر طبع شعرم کشیده تهان

سلام وسپاس بخاطر عنایتتان درمازندنومه
امیداست درعرصه خبرنگاری حقایق رانشرداده وبرای آسایش مردم وتوسعه کشور قلم بزنید
سربلندیتان آرزوی ماست.
یاحق

امکان ثبت نظر جدید برای این مطلب وجود ندارد.