پژواک رامسر

آید به سوی ما باز ، هر کار زشت و زیبا!!!

پژواک رامسر

آید به سوی ما باز ، هر کار زشت و زیبا!!!

تأملی بر ظرفیت های قانونی و اجرایی شوراها در فرایند توسعه شهرها

مهندس علیرضا مبشری/شوراها به دلیل گستردگی سطح نهایت در سراسر شهر و تعداد اعضاء از مهمترین و تأثیرگذارترین نهادی غیردولتی هستند و می توانند با رعایت و اجرای اصولی که زیر ساخت های توسعه را مهیا می نمایند به عنوان یکی از گروههای توسعه در شهر مطرح گردند.


توسعه فرایندی است که منجر به تغییر و تحول در تمامی اجزای جامعه گردیده و با نهادینه شدن این تغییرات و دگرگونی ها اصطلاحاً در سطوح مختلف زندگی نوسازی اتفاق می افتد و در نهایت اجتماع به سوی زندگی بهتر سوق داده می شود در تعریف ساده تر می توان گفت توسعه بهبود شرایط زندگی در تمام زمینه هاست.

شوراها و توسعه :

شوراها به دلیل گستردگی سطح نهایت در سراسر شهر و تعداد اعضاء از مهمترین و تأثیرگذارترین نهادی غیردولتی هستند و می توانند با رعایت و اجرای اصولی که زیر ساخت های توسعه را مهیا می نمایند به عنوان یکی از گروههای توسعه در شهر مطرح گردند.

همچنین جایگاهی که در قوانین کشور برای فعالیت شورها و سهم آنها در اداره شهرها در نظر گرفته شده است می تواند پشتوانه محکمی برای طراحی و اجرای شاخص های مذکور باشد.

چند نمونه از قابلیت های شورا در زمینه توسعه :

1- شوراها طیف وسیعی از مردم را شامل می شوند و درکلیه مناطق شهرستان اعم از شهر و روستا دارای اظهار نظر خواهند بود که باید به صورت فنی این نظرها ارائه گردد.

2- ترکیب اعضای شوراها باید شامل تخصص های مختلف و گسترده ای باشد و به جرأت می توان گفت اگر این طور باشد توسعه شهری و به تبع آن بهبود زندگی صورت می گیرد.

3- شوراها از پشتوانه قانونی برخوردارند و قانون اساسی جایگاه ویژه ای را برای آنها در اداره کشور در نظر گرفته است و باید اعضای شورا قدرت، شجاعت از خود نشان دهند که اگر این دو همراه فن و تخصص هم باشد خیلی بسیار کاراتر خواهد بود.

4- مهمترین نهاد اداره شهر یعنی شهرداری ها تحت نظارت و مدیریت شوراهاست و اگر توجه داشته باشیم بسیاری از گام های توسعه در شهرهای توسعه یافته توسط شهرداری مدیر و مدبر و اعضای همدل و هماهنگ صورت پذیرفته است.

5- شوراها یکی از بزرگترین جریان برنامه های توسعه متوازن هستند و طبق قانون به منظور جلوگیری از تبعیض می توانند بر اجرای هماهنگ برنامه های عمرانی و رفاهی در مناطق شهری نظارت نمایند.

6- اقدامات شفاف شوراها می تواند زمینه ساز اعتماد بیشتر مردم شده و سرمایه ای غنی و ارزشمند را برای اجرای برنامه های پیش رونده در اختیار جامعه قرار دهد. شوراها از سوی دیگر می توانند صداقت، تفاهم و ارزشها و هنجارهای مشترک را در جامعه گسترش دهند .

نظرات 12 + ارسال نظر
پشتیبان 1392/03/19 ساعت 10:22 ب.ظ

مهندس عزیز مایی انتخاب مایی با اطف پروردگار موفق خواهی شد،به حق علی.

بانو 1392/03/19 ساعت 10:20 ب.ظ

مهندس حمایتت میکنیم تا تو هم ما را حمایت کنی،همانطور که تا الان پشت ما بودی.

[ بدون نام ] 1392/03/09 ساعت 11:38 ق.ظ

با یاری خدا و همه دعاهای همه ی ما انشاالله موفق میشید !ما پشتتیم و ازت شما حمایت میکنیم!به نظرهای بقیه توجه نکن!در ظمن در جواب شما اقا یا خانم دلتنک باید بگم ایشون خیلی کارا کردن مثلا کدوم یک از افراد شورا خیابون و کوچه های کتالم رو خط کشی کردن؟ اما ایشون حداقل به توسعه ی شهر توجه کردن!جناب مهندس ارزوی موفقیت شما رو داریم

مریم 1392/03/06 ساعت 10:35 ب.ظ

پشتتیم مهندس

[ بدون نام ] 1392/03/06 ساعت 10:08 ب.ظ

جناب مهندس مبشری ما از شما حمایت میکنیک و به شما ایمان داریم ! حمایتت میکنیم

[ بدون نام ] 1392/03/02 ساعت 10:40 ق.ظ

سلام مهندس
آرزوی موفقیت شما را داریم.

[ بدون نام ] 1392/03/02 ساعت 10:28 ق.ظ

آقای مبشری سلام
شما یکی از انتخابهای ما هستید.
جمعی از جوانان کتالم

[ بدون نام ] 1392/02/31 ساعت 10:01 ق.ظ

سلام
خوشحال از این بابت هستم که فردی از کاندیداهای محترم پیدا شد و تخصصی صحبت نمودند.

[ بدون نام ] 1392/02/31 ساعت 09:57 ق.ظ

آقای مهندس مبشری
ما به عملکرد شما ایمان داریم و از شما حمایت میکنیم.

دلتنگ 1392/02/26 ساعت 06:22 ب.ظ

سلام برهمه
اقای مبشری تاانجایی که من بیاد می اورم شما همواره در بین دوستان ابراز میکردید اگر روزی پایتان به شورا باز شود به همه نشان خواهید داد که عضو شورا بودن یعنی چه.خوب بالاخره پس از فوت مرحوم سعید نیا این اتفاق افتاد حال سوال من اینست که شما تا چه اندازه در اتخاذ تصمیمات مهم موثر بودید ؟چه میزان مانع زیاده خواهی ها وتکرویهای اعضای دیگر شدید؟ چقدر توانستید در انجام مدیریت صحییح توسط شهردار موفق باشید؟ وخیلی موارد دیگر از شما میخواهم فعالیتهای خود را بصورت خلاصه در این سایت که افراد زیادی انرا مطالعه میکنند قرار دهید البته متذکر میشوم چون بنده از خیلی از مسائل شورا وشهرداری اگاه هستم در صورت خلاف صحبتهایتان ملزم به پاسخگویی ودرج واقعیتها خواهم شد خوب این شما واین میدان اگر مردش هستیئ بسم الله تا ماوخیلی دیگر من بعد از مبلغین شما شویم

تهنا 1392/02/25 ساعت 10:18 ب.ظ

بای

تهنا 1392/02/25 ساعت 10:12 ب.ظ

دارم برات

امکان ثبت نظر جدید برای این مطلب وجود ندارد.