پژواک رامسر

آید به سوی ما باز ، هر کار زشت و زیبا!!!

پژواک رامسر

آید به سوی ما باز ، هر کار زشت و زیبا!!!

سیزده بدر زیبا ترین روز ایرانیان

حسن گل دشتی /چه زیباست که بعد از اتمام روز 13 فروردین همه افراد حاضر در طبیعت دست به دست یکدیگر در پاکیزگی محیط زیست تلاش نمایند و شادابی و طراوت را در فصل بهار به طبیعت باز گردانند که البته حضور مسئولین و دست اندرکاران در ایجاد فرهنگ حفظ محیط زیست و برگزاری برنامه های مناسب ترویجی می تواند تلنگری در اجرای این امر خطیر باشد.

سیزده بدر سیزدهمین روز فروردین ماه و از جشن های نوروزی است. در تقویم‌های رسمی ایران این روز (سیزده بدر) روز طبیعت نامگذاری شده‌است و از تعطیلات رسمی است که ایرانیان برای پایان بردن ایام تعطیلات نوروزی به همراه خانواده خود طبق سنت بر جای مانده از نیاکان برای تفریح و گردش از خانه های خود خارج می شوند و به دیدار طبیعت می روند که چقدر این سنت خوب در تاریخ ایران زمین نیکو بوده و از آن جهت با تمامی مشکلات روزمره و فارغ از هر گونه کار و دغدغه ای در کنار اعضای خانواده در آرامش برای سپری کردن لحظاتی بیاد ماندنی و خاطره انگیز کنار هم جمع شده و به شادی و تفریح می پردازند.

این روز را باید یکی از بی نظیرترین روزهای ایرانیان دانست که کمتر کسی حاضر به ازدست دادن آن می شود. از حکایات چنان بر می آید که روز 13 را نحس دانسته و در تاریخ گذشتگان مان در روز سیزده فروردین از خانه و کاشانه شان خارج شده و این نحسی را بدر می کنند. اما تا کنون هیچ دانشمندی ذکر نکرده که سیزده نوروز نحس است بلکه قریب به اتفاق روز سیزده نوروز را بسیار سعد و فرخنده دانسته‌اند. برای مثال در آثار الباقیه ابوریحان بیرونی، جدولی برای سعد و نحس بودن روز ها قرار دارد که در آن برای سیزدهم نوروز که تیر روز نام دارد، کلمهٔ سعد به معنی نیک و فرخنده آمده‌است.

همانگونه که شباهتی بین چهارشنبه سوری و نوروز امروزی متداول ، با شیوه های اصیل و کهن آن وجود ندارد، سیزده بدر امروزی نیز تنها نامی از یک جشن کهن را برخود داشته و هیچ شباهتی به آیین کهن و یادگار نیاکان ما ندارد. نحوه ی اجرای جشن سیزده بدر ، مانند بسیاری از دیگر آیین های ایرانی، عمیقا از شیوه ی اصیل و باستانی خود دور شده است و به شکل فعلی آن، دارای سابقه ی تاریخی در ایران نیست.

اگر در گذشته مادران و پدران ما، سبزه های نوروزی خود را در این روز به صحرا می برده و برای احترام به زمین و گیاه، آن را در آغوش زمین می کاشته اند، امروزه ما آن را به سوی یکدیگر پرتاب می کنیم و تکه تکه اش می کنیم. سیزده بدرِ پیشینیان ما، روزی برای ستایش و دعااز درگاه خدای سبحان برای طلب باران فراوان در سال پیش رو، برای گرامیداشت و پاکیزگی طبیعت و مظاهر آن، و زیست بوم مقدس آنان بوده است. در حالیکه امروزه روز ویرانی و تباهی طبیعت است!

در این روز شاید اصلی ترین رویدادی که به ذهن خطور می کند حضور دسته جمعی در طبیعت و گشت و گذار و کباب خوردن و دور هم نشینی است.

 سیزده بدر را می توان با احترام گذاشتن به قوانین اجتماعی مانند قوانین راهنمایی و رانندگی و حفاظت از محیط زیست و آداب و رفتار اجتماعی در کنار سایر افراد به خوشی به پایان برسانیم و با خاطره ی آسوده از فردای آن به ادامه زندگی امیدوارتر شویم.

در شهرستان رامسر اکثر همشهریان در روز 13 بدر به مناطق ییلاقی چون جواهرده و یا مسیر زیبای آن که از مظاهر خدادادی طبیعت با چشم اندازهای چشم نواز است سفر می کنند. شاید کمتر زمانی باشد که افراد بومی در چنین مکانهایی از در کنار هم بودن لذت برده و یاد آور خاطرات گذشته باشند. رعایت قوانین در چنین مسیرهای شلوغ در این روز می تواند خاطرات بسیار زیبایی برای مردم ایجاد کند و عدم رعایت ملاحظات ایمنی خدای ناکرده میتواند این روز را به روزی تلخ در ذهن ها برای همیشه به یادگار بگذارد، که می توان با اندکی صبر و تامل و رعایت قوانین چنین خاطره هایی را در ذهن ننوشت.

از دیگر مواردی که در این روز میتواند باعث آزار چشم هر بیننده ای شود ، برجا ماندن ضایعات برجامانده از گردشگران بر صحنه طبیعت جنگلها و سواحل دریا است که می توان با تقویت حس طبیعت دوستی در خود و جمع آوری و پاک سازی طبیعت از زباله های بر جامانده در حفظ نظم طبیعت کوشا باشیم. چه زیباست که بعد از اتمام روز 13 فروردین همه افراد حاضر در طبیعت دست به دست یکدیگر در پاکیزگی محیط زیست تلاش نمایند و شادابی و طراوت را در فصل بهار به طبیعت باز گردانند که البته حضور مسئولین و دست اندرکاران در ایجاد فرهنگ حفظ محیط زیست و برگزاری برنامه های مناسب ترویجی می تواند تلنگری در اجرای این امر خطیر باشد.

آخر کلام اینکه بیایید در کنار طبیعت زیبای جنگل و ساحل ، از زنده شدن آن دوباره زنده شویم همانگونه که اجزای طبیعت در کنار هم بودن زیبایی می آفرینند در کنار هم باشیم و از با هم بودن لذت ببریم که چیزی ازآن  بهتر نخواهد بود که در شامگاه 13 بدر همه با سلامتی کامل به سرای خود بازگشته و با سپری کردن یک روز با صفا و سرخوش و سرمست به فکر فردای خود باشیم.

منبع:حامیان حسن گل دشتی

نظرات 5 + ارسال نظر

جناب آقای مهندس گلدشتی من بوسیله پدرم با خصوصیات و. کارهای خیری که شما در رامسر انجام دادید آشنا شدم . بنده به نوبه خودم و تمامی جوانان اهمدان و رامسر برای شما ارزوی موفقیت و کامیابی را در انتخابات شهر رامسر را دارم. پیروز باشید

علیجانی 1392/01/12 ساعت 07:51 ب.ظ

حرفهای قشنگی میزنیم .جالبه

بچه های محله 1392/01/12 ساعت 07:01 ب.ظ

موفقیت شما را در انتخابات شورای شهر آینده از خداوند منان خواستاریم

وحشی بافقی 1392/01/11 ساعت 07:12 ب.ظ

چقدر این جوان یعنی آقای گلدشتی ادیب توانایی است و من برای حفظ ادب پارسی و آداب نیاکان حتماً به ایشان رأی می دهم . ایشان در هر زمینه ای استاد بوده و به درد شورا می خورد نه سید کمال و اسماعیل و علیرضا و طاهر و علی !!!

همشهری 1392/01/11 ساعت 05:54 ب.ظ

این چرندیات چیه نوشتی؟شب غذا زیادنخور
شام نخردمه .
نقی..........

امکان ثبت نظر جدید برای این مطلب وجود ندارد.