پژواک رامسر

آید به سوی ما باز ، هر کار زشت و زیبا!!!

پژواک رامسر

آید به سوی ما باز ، هر کار زشت و زیبا!!!

فرا رسیدن روز پرستار مبارک باد

پرستاری دمیدن روح زندگی است در تن رنجور بیمار ، پرستاری هنری است بی نظیر و تخصصی است بی همتا ، پرستاری آمیختن طبابت جسم است با طبابت روح

روز جهانی پرستار هرساله در ۱۲ ماه مه به منظور قدردانی از پرستاران، در اقصی نقاط جهان گرامی داشته می‌شود. به این خاطر که زادروز فلورانس نایتینگل پرستار انگلیسی و بنیانگذار حرفه پرستاری مدرن در ۱۲ مه است، این روز به عنوان روز پرستار انتخاب شده است. در ایران روز تولد حضرت زینب روز پرستار و تقدیر از زحمات آنان شناخته میشود.

پرستاری چیست؟

پیراهنی سفید، ابزار پزشکی، دانستن نام داروها و بیماری ها و حاضر شدن در شیفت های پرستاری، تنها نشانه های پرستاران نیست. پرستار کسی است که چشم از خود فرو بسته، از خود و تمایلات خود گذشته، خواب راحت را ترک گفته، خستگی را بر آسودگی ترجیح داده، نگاه از خویش بر گرفته و بر عزیزی که در رنج بیماری گرفتار آمده است نگران گشته است. رنج بیمار را در خود حس می کند و این رنجوری را بین بیمار و خود تقسیم می کند تا از رنج بیمار بکاهد. پرستاری آن است که از خودخواهی تهی شوی و به عشق رضایت حق، خود را سرشار از نوع دوستی و احسان سازی و این می تواند من و تو را هم به شوق اندازد.

افتخار پرستاری

حس احسان و نوع دوستی فقط در شغل پرستاری خلاصه نیست. بانویی که به یاری همسر جانبازش کمر بندد، مادری که سال ها بار پرستاری از فرزند معلولش را بر دوش می کشد، نیکوکاری که به یاری معلولان و سالمندان رنجور شتافته، همه نام پرافتخار پرستاری بر سینه دارند و بشارت پاداشی گران در آینده ای نه چندان دور. روز گرامی پرستار بر همه آنان مبارک باد.

 

پرستاری در اسلام

آغاز پرستاری در اسلام با شروع جنگ ‌های مسلمین و جهاد بوده است . در این جنگ ‌ها ؛ هم بانوان خاندان پیامبر صلی ‌الله علیه و آله و هم سائر زنان مسلمان در خدمت پرستاری سهیم بودند . و باید تاریخ پرستاری در اسلام را از پرستاری حضرت فاطمه علیها السلام دانست . حضرت زهرا علیها السلام در جنگ احد از پدر بزرگوارش پرستاری نمود و با چهارده تن از زنان مسلمان از زخمی‌ ها پرستاری کردند.

پرستاری از مجروحان و کمک به ناتوانان ، در فطرت و نهاد هر انسانی وجود دارد که حاکی از اهمیت آن در زندگی اجتماعی است . سیره رهبران الهی نیز همواره بر این بوده که در میدان انجام کار های پسندیده ، گوی سبقت را از همه انسان ها بربایند و انسان کامل عصر خویش و الگو برای آیندگان باشند تا بدین ترتیب ، بزرگ ترین مشوق انسان ها در عمل به نیکی ها گردند . یکی از کار های نیک ، پرستاری از بیماران است و رهبران الهی نیز بدان همت می گماردند .

دیگر پرستاران صدر اسلام عبارتند از : ام عماره ( انیسه ) ؛ میمونه ؛ رفیده ؛ ام سلمه ؛ ام عطیه و حضرت زینب کبرا علیها اسلام که از پنج امام در زمان‌ های مختلف پرستاری نمود.

نُسَیبه ، پرستار با ارزش

تاکید اسلام بر بزرگداشت کار پرستاری و سفارش به انجام آن ، باعث شده بود که بسیاری از اصحاب رسول خدا اعم از زن و مرد ، به این کار اهتمام ورزند . « نسیبه » یکی از زنان صدر اسلام است که با پیامبر (ص) بیعت نمود . وی بیشتر روز ها روزه دار بود و از عبادت خداوند غفلت نمی ورزید . این زن شجاع و با شهامت ،‌ در جنگ های احد ،‌ حنین ، ‌حدیبه و یمامه شرکت داشت و همواره مشکی بر دوش می کشید و خورجینی نیز در برداشت و هر جا تشنه ای می یافت و یا ناله مجروحی را می شنید ، ‌بی درنگ بر بالینش حاضر می شد . وظیفه او ، ‌رساندن آب به سربازان و نیز مداوای زخمیان بود .

حضرت زینب (س) پرستار نهضت و انقلاب حسینى

حضرت زینب (س) در سال پنجم هجری از مادری چون فاطمه زهرا (س) متولد شد و در دامان ایشان ، پیامبر اسلام (ص) و حضرت علی (ع) پرورش یافت . یکی از سیره های عملی زندگی این بانوی الهی ، پرستاری و دست گیری از حال بیماران و درماندگان بود . اتفاقات سختی که در طول حیات سراسر مرارت بار ایشان رخ داد ؛ همچون بیماری مادر بزرگوارشان ، ضربت خوردن پدر ، مسمومیت برادر و بالاخره حادثه بزرگ کربلا ، زینب را به عنوان الگوی پرستاران معرفی کرد و سالروز ولادتش ، به عنوان روز پرستار برگزیده شد .

پرستار بزرگ صحرای کربلا ، در آن روز سخت ، وظایف سنگینی به عهده داشت : تقویت روحیه مجروحان و خانواده شهیدان ، رسیدگی به بازماندگان و کمک به اطفال . هم چنین ایشان به مراقبت از حضرت سجاد (ع) نیز که در بیماری شدید به سر می برد ، مشغول بود .

حیف است زینب سلام الله علیها را تنها پرستار بیمار بخوانند زیرا پرستارى از بیمار یکى از کوچک ‏ترین مسؤولیت ‏هاى حضرت زینب سلام الله علیها بود ، و هر چند پرستارى وظیفه سنگین و ارزشمندى است و پرستار متعهد باید با صبر و حوصله ، تحمل هر نوع ناملایمات براى انجام خدمتش ‏بنماید و چنین کارى از عهده هر کس برنمى ‏آید ولى با این حال ‏مقام زینب کبرى سلام الله علیها ، آن‏ قدر والا و عظیم است که او را پرستار نهضت و انقلاب حسینى باید بنامیم ، زیرا این پرستارى به مراتب مهم ‏تر و سرنوشت‏ سازتر از پرستارى بیمار بود .

زینب نقش نگهدارى از قیام خون بار حسینى را بر عهده داشت که ‏قطعا اگر او این بار را بر دوش نمى‏ گرفت ، خون سالار شهیدان حضرت ابا عبدالله الحسین صلوات الله علیه پایمال مى ‏شد و بسیار دشوار بود که نهضت ابى عبد الله علیه السلام به مردم‏ اعلام و ابلاغ گردد و شاید بدون اسارت خاندان رسول الله و پیش‏ تازى عقیله بنى هاشمى علیها السلام در رسوا نمودن هیئت‏ حاکم ، و تبلیغ او از انگیزه قیام برادرش ، یزیدیان به هدف پلید خود نائل مى ‏آمدند و نام رسول الله صلى الله علیه و آله و سلم را نه تنها از مناره‏ هاى مساجد بلکه از تاریخ ، پاک و محو می ‏کردند و این بود نیت ‏شوم آنان .

در سال 1294 شمسی نخستین آموزشگاه پرستاری در ایران گشایش یافت که دوره آموزشی سه ساله جهت علاقه ‌مندان این رشته برگزار می ‌کرد . در سال 1314 در شهر های تبریز ؛ مشهد و شیراز آموزشگاه ‌های پرستاری تاسیس شد . در سال 1320 آموزشگاه پرستاری دانشگاه تهران افتتاح شد . و در سال 1335 وزارت بهداری برای تدوین برنامه ‌های آموزشی پرستاری از کارشناسان بین ‌المللی پرستاری استفاده نمود و اولین کنفرانس بزرگ پرستاری را در تهران برگزار کرد.

از آنجایی که نیروی انسانی تعلیم یافته پرستاری جوابگوی نیاز جامعه نبود در سال 1338 به منظور جبران این کمبود اولین آموزشگاه بهیاری تاسیس شد.

لازم به ذکر است هم اکنون تعلیم پرستاران با مهارت‌ های روز پرستاری جهان تا مقطع دکترای پرستار در ایران انجام می‌ گیرد . و همه ساله خیل مشتاقان به این سفید جامگان می‌ پیوندند.

اولین پرستار و زن اسیر دفاع مقدس

بیستم مهرماه سال 1359 ساعت نه صبح ، دختر پرستاری که فارغ ‌التحصیل رشته مامایی بود ، به همراه چهار تن از رزمندگان به اسارت دشمن درآمد .

» فاطمه ناهیدی » ابتدا در جهاد سازندگی و بعد از آن در کمیته امداد امام فعالیت داشت . با آغاز جنگ برای کمک و همیاری رزمندگان به خرمشهر رفت و به اسارت دشمن بعثی در آمد . عراقی ‌ها برای این پیروزی با هلهله و شادی اقدام به تیراندازی هوایی کردند . چند روز بعد سه خانم ایرانی نیز اسیر شدند ، ناهیدی در اردیبهشت ماه سال 1360 به همراه همراهانش دست به اعتصاب غذا زد ، با این اعتصاب مسئولین عراق موافقت‌ کردند آنها برای خانواده ‌هایشان از طریق صلیب سرخ نامه بنویسند ،‌ اولین اسیر زن ایرانی در روز دوازدهم بهمن ماه سال 1362 به همراه 190 نفر دیگر آزاد گردید .

دست خدا به همراهت

دست خدا به همراهت ای دست سرشار از عاطفه و مهر. دعای همه دردمندان بدرقه راهت ای سینه لبریز از ایمان و یقین. دستت همیشه گرم ای نگران چشم های خسته و بیمار. خدا پشت و پناهت ای باغبان گل های پژمُرده و شاخه های شکسته. نسیم رضایت خدا گوارای وجودت ای جلوه گاه فداکاری و صبر، ای اسوه نیکوکاری، ای پرستار.

پرستاران ، خادمان بی ‌منت و فرشتگان سپید پوش جامعه هستند که لباس خدایی بر تن دارند ، آنان حمایت و پشتیبانی جامعه را می‌ جویند و خواهان ارج نهادن جامعه به جایگاه واقعی خویشند ، همچنان که مقام معظم رهبری می فرمایند : " طرف حساب پرستار فقط خداست . "

منبع :وبلاگ حامیان حسن گل دشتی

نظرات 6 + ارسال نظر
فرهاد 1391/12/28 ساعت 11:03 ق.ظ

مهندس گل دشتی حضور سبزتان را در بهار سبز گرامی میداریم.حضور شما باعث دلگرمی ماست.موفق باشید

علی 1391/12/27 ساعت 05:59 ب.ظ

واقعاْ رامسر به جوانان برومندی مثل ایشان نیاز دارد تا از فقر و فلاکت و بدبختی نجات پیدا کند .هر چه ما می کشیم از شوراهای اول و دوم و سوم و چهارم و ... است وگرنه مسئولین که مشکلی ندارند و با جان و دل و به حد مرگ در فکر ما هستند . مشکل از ماست که چنین افرادی مثل گلدشتی را انتخاب نمی کنیم و همش در فکر رای دادن به سیدکمال و اسماعیل و ابراهیم و یعقوب و موسی و عیسی و نوح و ... هستیم
درود بر شورای شهر چهارم به بعد ... همین جا از شورای چهارم می خواهم که از تمام زوایای شهر و تمام ساختمان های نیمه کاره و خلاصه همه جا عکس بگیرند و بعد از اتمام دوره هم دوباره عکس بگیرند و بزنند توی همین وبلاگ ( پوزخند سابق ) و مشت محکمی بر اونجای سید کمال بزنند تا دیگر هوس پیش و پس شورای سوم را نکند ، شورا شورا است دیگر ! مگر سوم و چهارم دارد ؟ این چه حرفی است سید کمال ؟ تازه همون کلمات پیش و پس مشکل منکراتی دارد و از یک عضو شورا بعید است اینچنین صحبت کند !!!!!!! خلاصه ما یعنی بروبچس محل به شما رای نمی دیم تا حالتون رو بگیریم و به بچه های سایبری هم هشدار می دهم که مواظب توطئه ها باشند چون دشمن همیشه در کمین است !

نازنین 1391/12/27 ساعت 09:10 ق.ظ

روز میلاد دُرّ درخشان مهر و عاطفه
پرستار زخم های به خون نشسته صحنه کربلا و روز پرستار مبارک باد . . .

نظر شمشادی 1391/12/26 ساعت 08:00 ب.ظ http://nazar52.blogfa.com/

خواهش از بخشداری رامسر در وبلاگ نظر شمشادی
http://nazar52.blogfa.com/

محسن 1391/12/26 ساعت 05:00 ب.ظ

از مطلبی که نوشتید کمال تشکر را مینمایم.امیدوارم در همه مراحل زنگیتان موفق باشید.

جوانمردی 1391/12/26 ساعت 04:46 ب.ظ

حضور جوانان فهیم و تحصیلکرده در صحنه های ناب اجتماعی می تواند سبب ساز پیشرفت جامعه شود و نشان از روند رو به رشد بینش در ست دموکراسی مدنی در اجتماع باشد. مهندس گل دشتی منتظر ناب ترین لحظه های پیشرفت شهرمان با حضور سبزتان در شورای شهر رامسر هستیم.
X

امکان ثبت نظر جدید برای این مطلب وجود ندارد.