پژواک رامسر

آید به سوی ما باز ، هر کار زشت و زیبا!!!

پژواک رامسر

آید به سوی ما باز ، هر کار زشت و زیبا!!!

نقش مدیریت شهری در توسعه گردشگری کتالم و ساداتهشر

محمد دوستی-کارشناس عمران/با وجود اینکه کتالم و ساداتشهربه علت داشتن فضای سرسبز و چشم اندازهایی بی نظیر، مانند دو چشم شهرستان رامسر می درخشند و با توجه به اینکه  براساس برآوردهای سازمان جهانی جهانگردی، اقامت سه شبانه روز یک گردشگر خارجی 60 دلار برای آن منطقه ثروت تولید می کند و ورود هر 11 گردشگر خارجی ایجاد یک شغل مستقیم و دو شغل غیر مستقیم را در پی دارد می توان از مدیریت شهری خصوصا شورای اسلامی کتالم و ساداتشهر پرسید که در طی 5 سال اخیر برای بهره مندی توریست در این دو منطقه و سرمایه گذاری و ایجاد بازار گردشگری و رونق کسب کار شهروندان چه تدابیری اندیشیده است ؟

ادامه مطلب را مطالعه نمایید

مدیریت شهری مرکب از نهادها و سازمانهای دولتی و غیردولتی گوناگونی است که نهاد شورای اسلامی و شهرداری مهمترین و مرتبط ترین نهادها با جامعه شهری است.

 این نهاد به نمایندگی از مردم امور مختلف در شهر را برای زیست مطلوب شهروندان مدیریت می کنند. گردشگری با توجه به پیامدهای اقتصادی، فرهنگی و اجتماعی آن در شهرها یکی از مهمترین فعالیت های است که باید در اولویت مناسب برای مدیریت شهری قرار گیرد.

 از نظر قانونی ، مدیریت شهری مأموریت و وظیفه مصرحی در رابطه با گردشگری ندارد ولی قابلیت های اجرایی بالایی برای توسعه گردشگری و بهره مند ساختن جامعه از مزایای آن دارند. مهمترین قابلیت های مدیریت شهری برای توسعه گردشگری عبارتند از :

1- اطلاع رسانی و تبلیغ: بازاریابی در گردشگری اهمیت اساسی دارند و نقش مهمی در هدایت گردشگران ایفا می کند از آنجایی که در شهرها متولی مشخصی برای تبلیغ درباره جاذبه های گردشگری شهری و منطاق آن وجود ندارد مدیریت شهری براساس مأموریت کلی خود برای کمک به توسعه شهری می تواند به تبلیغ درباره جاذبه ها و تسهیلات گردشگری گوناگونی نظیر بروشورهای تبلیغاتی، ایجاد پایگاه اینترنتی، تبلیغات تلویزیونی و رادیویی و ... بپردازد.

2- تجهیز فضاهای گردشگری: بخشی از فضاهای تفریحی و فراغتی ایجاد شده توسط شهرداریها می تواند قابلیت استفاده برای گردشگران را نیز داشته باشد.

3-ایجاد پارکینگ و توقفگاه ها در مناطق گردشگری:

پارکینگ مهمترین نیاز گردشگری است که با خودروی شخصی و به صورت انفرادی مسافرت می کنند، تأمین این مکان می تواند درآمد بسیار خوبی نیز برای شهرداری به دنبال داشته باشد.

4-هدایت گردشگران : در شهر و روستا با استفاده از تابلوهای متعدد راهنمایی که این امر خود موجب کاهش بار ترافیکی در شهر می گردد.

6-سرمایه گذاری در زمینه گردشگری:

تأمین فضاهای اقامتی، فضاهای تفریحی و سرگرمی و پارکینگ ها می تواند علاوه بر برگشت سرمایه گذاری رونق اقتصادی و گردشگری را نیز در منطقه ایجاد نماید.

با وجود اینکه کتالم و ساداتشهربه علت داشتن فضای سرسبز و چشم اندازهایی بی نظیر، مانند دو چشم شهرستان رامسر می درخشند و با توجه به اینکه  براساس برآوردهای سازمان جهانی جهانگردی، اقامت سه شبانه روز یک گردشگر خارجی 60 دلار برای آن منطقه ثروت تولید می کند و ورود هر 11 گردشگر خارجی ایجاد یک شغل مستقیم و دو شغل غیر مستقیم را در پی دارد می توان از مدیریت شهری خصوصا شورای اسلامی کتالم و ساداتشهر پرسید که در طی 5 سال اخیر برای بهره مندی توریست در این دو منطقه و سرمایه گذاری و ایجاد بازار گردشگری و رونق کسب کار شهروندان چه تدابیری اندیشیده است ؟

تا چه اندازه ای کار مطالعاتی گردشگری برای دو شهر کتالم و ساداتشهر صورت پذیرفته است ؟

وجود مسجد آقا بسمل و مقبره آقا پلا سید که در ایام محرم شلوغ ترن مکان در غرب مازندران است ،قلعه تاریخی مارکوه،آب گرم های معدنی و طبی  و ... گوشه کوچکی از زمینه های جذب توریست برای دو شهر کتالم و ساداتشهر است که با یک برنامه ریزی مدون توسط افراد خبره و توانمند و دلسوز شهر، می تواند دهانه ورود گردشگر را برای این دو شهر باز کرده وضعیت اقتصادی این دو شهر را دگرگون سازد.

ولی حداقل چیزی که در این دو شهر شاهد هستیم ، کور کردن ورودی دو شهر کتالم و ساداتشهر است که جلوی تمام این کارها گرفته شده است و مردم این دو شهر با وجود داشتن منابع عظیم همچنان شاهد عدم رونق اقتصاد توریستی هستند و انتظار می رود با تلاش مسئولان و مدیران شهری که امروزه با انتخاب مردم بر کرسی های شورای شهر تکیه زده اند بتوانند روشی مناسب برای اعمال موارد فوق به انجام رسانند.

نکته دیگر عدم سامان دهی مناسب قلعه مارکوه که دارای ظرفیت بسیار بالای جذب توریست است که امروزه با بی درایتی مدیریت شهری این ظرفیت جذب توریست از بین رفته و حداقل آن مسافرانی که به این نقطه سفر می کنند نمی توانند خودروهای خود را در محل مناسب و امنی پارک کنند و در این خصوص باید گفت که شورای شهر و شهرداری می تواند با ایجاد پارکینگ سرویس بهداشتی، و آسفالت مسیر و واگذاری این قلعه به پیمانکار مناسب و ذی صلاح زمینه زمینه جذب توریست را فراهم کرد.

عدم ساماندهی مناسب آب گرمهای معدنی نیز بستری مناسب برای جذب توریست برای این دو شهر فراهم نکرده است .

در پایان باید گفت که دو شهر کتالم و ساداتشهر نیازمند توجه جدی مسئولین و مدیران شهری برای جذب گردشگر و توریست است که به واقع می تواند در این زمینه موفق باشد.

  

مهندس محمد دوستی-کارشناس عمران

نظرات 2 + ارسال نظر
[ بدون نام ] 1391/12/24 ساعت 09:12 ق.ظ

من افتخار میکنم که شما خود را کاندید کردید و از انجا که یک فرد شریف و زحمت کش و صادقی هستید مطمئن هستم که با قبولی شما در انتخابات میتوان منتظر تحولات خوبی بود و همچنین نظم بیشتری با ارزوی موفقیت برای شما

سلام

با یه اتفاق جدید آپم

امکان ثبت نظر جدید برای این مطلب وجود ندارد.