پژواک رامسر

آید به سوی ما باز ، هر کار زشت و زیبا!!!

پژواک رامسر

آید به سوی ما باز ، هر کار زشت و زیبا!!!

چرا مطهری را می‌زنید؟

چرا مطهری را می‌زنید؟ 

 

1- طی چند روز گذشه تعداد زیادی از نمایندگان مجلس، خشونت‌های اخیر در فرانسه را شدیدا محکوم کرده‌اند. اما در عین حال خودشان در جلسه امروز مجلس از نظرات متفاوت یک نماینده هم‌جناحیشان چنان عصبانی شدند که کار به تعطیلی جلسه علنی کشیده شد! اصلا زیبنده نیست در مجلسی که هر گونه رفتار خشونت‌آمیزی در اروپا محکوم می‌شود، خبر از پایین کشیده شدن نماینده‌ای از پشت تریبون و آسیب دیدن دست وی برسد.

2- شاید بد نباشد که نمایندگان مجلس کمی بیشتر در تحمل شنیدن صدای مخالف تمرین کنند. حداقل انتظار از یک نماینده مجلس این است که بتواند نظرات مخالفانش را بشنود و با زبان عقل و انصاف به استقبال آن برود. اما برای این رویداد که صدای انتقاد یک نماینده اصولگرا هم توسط دیگر اصولگرایان تحمل نشود و واکنش‌های عصبی اینچنینی بروز پیدا کند تنها می‌توان تاسف خورد.

3- نکته‌ای که شاید بسیاری از اصولگرایان به آن بی‌توجهند اهمیت صداقت در رفتار است. آن‌ها معتقدند که رفتار انتقادی مطهری باعث تضعیف آن جریان سیاسی می‌شود. این در حالیست که اتفاقا لطف این منش مطهری برای آن‌ها این است که ظاهر و باطن مطهری را اینگونه شفاف می‌بینند. قطعا آسیبی که دورویی و عملکرد غیرشفاف سیاسیون به هر جناح می‌تواند بزند بیشتر از صداقت در گفتاری حتی انتقادی و مخالف خواهد بود. از این رو به نفع کشور و خودشان است که امروز نه تنها مطهری را نزنند بلکه او را ستایش و تشویق کنند. شاید بعدها که به قدر علی مطهری و امثال او واقف شدند دیگر دیر شده باشند.

4- به هیچ وجه نمی‌توان علی مطهری را یک فعال سیاسی اصلاح‌طلب به معنای عرفی آن دانست. مطهری با تکیه بر تاکید مقام معظم رهبری به نمایندگان مبنی بر اظهار آزاد نظرات و انتقادات در مجلس است که اینگونه احساس وظیفه می‌کند تا از نقاط سیاهی که به نظرش می‌رسد و لزوم مرتفع کردن آنان بگوید. دیدگاه‌های فرهنگی و حتی سیاسی مطهری فاصله قابل توجهی از دیدگاه‌های کلاسیک جریان اصلاحات دارد با این وجود همه ناظرین با انصاف سیاسی این رفتار مسئولانه و صادقانه مطهری را تحسین می‌کنند.

5- عابد فتاحی از ضرب و جرح مطهری در جلسه امروز خبر می‌دهد و برخی از نمایندگان اصولگرا هم آن را رد می‌کنند. اما نهایتا این مساله اصلی نیست که مطهری ضرب و جرح شده یا خیر. اتفاقات امروز مجلس خود از هر ضرب و جرحی بیشتر وهن مجلس بود و شاید بتوان آن را دومین یکشنبه سیاه مجلس دانست. شدت فریادهای خشمگینانه‌ای که در بین نطق مطهری کشیده می‌شد، خود از صد‌ها ضرب و جرح قبیح‌تر و متاثرکننده‌تر بودند. شاید آنجا که در میان فریاد‌ها مطهری با خونسردی گفت «هر کسی حق دارد نظرش را بگوید» و همین جمله فریاد‌ها را چند برابر کرد بیشتر از همه این موارد دلهره آور باشد. چراکه که هر ناظری با خود خواهد گفت چه شده که جمله «هر کسی حق دارد نظرش را بگوید» این‌گونه باعث عصبانیت برخی می‌شود. شاید بد نباشد که نمایندگان معترض مطهری بار دیگر به توصیه‌های رهبری در خصوص وظایف یک نماینده و همچنین متن قانون اساسی مراجعه کنند. در ادامه جهت یادآوری به ایشان مختصرا به دو اصل صریح قانون اساسی اشاره می‌شود:

اصل ۸۴:

هر نماینده در برابر تمام ملت مسئول است و حق دارد در همه مسایل داخلی و خارجی کشور اظهار نظر نماید.

اصل ۸۶:

نمایندگان مجلس در مقام ایفای وظایف نمایندگی در اظهار نظر و رأی خود کاملاً آزادند و نمی‌توان آن‌ها را به سبب نظراتی که در مجلس اظهار کرده‏‌اند یا آرایی که در مقام ایفای وظایف نمایندگی خود داده‏‌اند تعقیب یا توقیف کرد.

*مهدی جعفری

 

نظرات 5 + ارسال نظر
میرحسینی 1393/10/25 ساعت 10:32 ب.ظ

من یک اصلاح طلب هستم و توجه عزیزان را به چند گزاره جلب میکنم:
دوست ندارم کشورم در بحران هایی شبیه آنچه در سوریه و عراق و ...هست غرق شود.
بنظر من دکتر مطهری در سبد اصلاح طلبان جای ندارد.نگاه به دیدگاه ایشان در مورد حجاب و ...بخوبی میتواند نظرگاه ایشان را تبیین کند.
من مدافع حصر آقایان نیستم ولی جامعه از آن زاویه ای که دکتر مطهری میبیند پاستوریزه نیست.در ایام درگیری های ۸۸صرفنظر از حقانیت یا عدم حقانیت این طرف یا آن طرف افرادی از اراذل و اوباش و ..از گوشه و کنار کشور خودشان را به تهران رساندند و شروع به تخریب اموال عمومی و اغتشاش کردند که بعد از دستگیری اذعان می کردند که اصلا نه این جناح رو می شناسند نه آن جناح .
بنده به اصلاح طلبان از لحاظ فکری نزدیکترم واز سال ۷۳ در انواع انتخابات حضور داشتم وهمه کسانی که در روی صندوقها حضور داشتندمیدانند تقلب تاثیرگذار امکانپذیرنیست بنابراین صحبت از بروز تقلب یک حرف کاملا غیرفنی و غیر اصولی و غیرمنطقی است.
به نظر حقیر دکتر مطهری و کسانی که مانندایشان باگذر از اصل موضوع تقلب به موضوع حصر و برگزاری دادگاه اصرار دارند بدانند برای یک حکومت واهمه و ترس از برگزاری دادگاه معنا ندارد بلکه مصالح ایجاب میکند تا اولا برای عدم غلبه حواشی برمتن جامعه و دوما حفاظت جانی و حفظ شان و جایگاه ایشان فعلا از برگزاری دادگاه منصرف باشد.
هیچ فرد تحصیلکرده و روشنفکری در فضای سیاسی ایران نمیتواندمخالف برگزاری دادگاه برای مجرمان از هرسنخش باشد ولی امر ونهی یک نماینده از قوه مقننه به قوه قضاییه با اصل تفکیک قوا و حتی استقلال قضایی منافات دارد.
بنظرم اگرچه در صداقت دکتر مطهری نمیتوان تردید کرد ولی بهتر است ایشان همه چیز را باهم ببینند .
البته حقیر با نحوه ی برخورد با نطق ایشان در صحن علنی مجلس و قطع سخنرانی ایشان بنابراصول متعدد قانون اساسی مخالف هستم

اکبر بیهقی 1393/10/23 ساعت 11:57 ق.ظ

درود و هزاران درود به مطهری و مطهری ها

صاعقه 1393/10/23 ساعت 07:50 ق.ظ

مدافع فتنه درود داره

میرحسینی 1393/10/22 ساعت 08:26 ب.ظ

بنظر میرسه کسی جرات اظهار نظر ایجابی یا سلبی در خصوص این پست پژواک نداره.
یا احتمالا جرات داشته ولی پژواک مصلحت ندیده درجیده شود؟!

سادات شهری 1393/10/21 ساعت 10:31 ب.ظ

درود بر علی مطهری

امکان ثبت نظر جدید برای این مطلب وجود ندارد.